Gemeente Hillegom en Meerlanden starten met verbeterdebuurt.nl
Met het plakken van een campagnesticker op een Meerlanden bedrijfswagen gaven wethouder Anne de Jong en Angeline Kierkels, directeur publieke sector Meerlanden, vandaag de officiële aftrap van het meldpunt “verbeterdebuurt.nl” in Hillegom. Inwoners van gemeente Hillegom die kapotte speeltoestellen, overvolle afvalcontainers en soortgelijke problemen in de woonwijk signaleren, kunnen deze situaties voortaan doorgeven via de website verbeterdebuurt.nl of de gratis verbeterdebuurt app. Gemeente Hillegom en Meerlanden maken gebruik van dit online platform om in samenwerking met de inwoners de woonwijken te onderhouden en te verbeteren.
“Inwoners signaleren in hun eigen buurt veel sneller een probleem dan wij dat kunnen doen. Door een probleem aan ons te melden via verbeterdebuurt.nl kunnen wij ervoor zorgen dat het zo snel mogelijk wordt verholpen,” aldus wethouder Anne de Jong. “Een melding kan natuurlijk niet in alle gevallen direct dezelfde dag door ons worden opgelost. Is dat aan de orde, dan laten we dat ook weten aan de melder.”
Het doorgeven van problemen via het online meldpunt verbeterdebuurt.nl heeft als voordeel dat de communicatie tussen inwoners, gemeente Hillegom en Meerlanden snel en inzichtelijk is. Problemen in de woonwijk kunnen zo sneller worden opgelost. Bovendien heeft iedereen inzicht in de status van een melding. Antwoorden op vragen als “Wat is de aard van de melding?”, “Is het al opgelost?”, “Hoe is het opgelost?” zijn terug te vinden op verbeterdebuurt.nl.
Verbeterdebuurt.nl is een online platform waar inwoners in een paar stappen melding kunnen maken van een probleem of een idee. Een melding wordt zichtbaar op de online plattegrond; een rode punaise beschrijft een probleem en een geel lampje een idee. Zodra de melding is afgehandeld, verandert de punaise of het lampje in een groene vlag en ontvangt degene die de melding heeft gedaan een email met meer informatie over de manier waarop de melding is afgehandeld.
Stichting Verbeterdebuurt is in 2009 gestart om de drempel tot het melden van problemen en ideeën te verlagen en zo samen met bewoners buurten te verbeteren. Inmiddels maakt 75% van alle Nederlandse gemeenten actief gebruik van Verbeterdebuurt en verwerkt het online platform circa 10.000 meldingen per jaar.