Reisverslag CCH Carbagerun
Hillegom – Zaterdag 26 augustus is de Ciao Club Hillegom (CCH) vanaf hun stamkroeg Murphy’s Law naar Bratislava vertrokken. De 15 deelnemers zullen in Kassel (Duitsland) aansluiten voor de Carbagerun. De CCH is een club van vrienden die allemaal in het bezit zijn van, en liefde hebben voor, de Vespa Ciao. Hiermee maken dan ook diverse toertochten in en rond de bollenstreek. (klik hier voor de foto’s van het vertrek)
Zie hieronder het reisverslag. Het nieuwste verslag staat bovenaan.
Dag 7
Dag 7 de laatste dag van de carbadgerun. Inmiddels staat de teller opruim 1300 kilometer. Vandaag komt er nog een kleine 200 bij. Er zijn geen opdrachten, het motto was rijden en genieten van de omgeving.
De weergoden waren het hier niet mee eens en vonden het tijd voor regen. Bijna de hele dag heeft het geregend en geonweerd, maar ook dat kon de CCH niet tegenhouden. De ciaotjes hadden er niks van en bleven stevig doorrijden. Drie landen werden gepasseerd. Tsjechië, Oostenrijk en het eindpunt Slowakije.
In Slowakije werd er een hele speciale vondst gedaan van een customised Ciao. Hier werd natuurlijk uitgebreid bij stil gestaan. Om daarna door te rijden richting de finish. Daar aangekomen werden de jongens uitgebreid onthaalt, en kreeg iedereen een medaille. Totale gereden afstand, ruim 1500 (!) kilometer.
Om 22:00 uur was de prijsuitreiking, eerst de originaliteitsprijs, deze ging naar een omgebouwde Puch. Daarna kwamen de prijzen van de opdrachten. Met de tussenstand stond de CCH 7e. De verwachtingen waren daarom laag. De 3e plaats ging voorbij, en bij de uitreiking van de tweede plaats mochten we alsnog het podium op om onze prijs in ontvangst te nemen!!
Al met al was het een hele mooie week waarin we 5 landen hebben doorkruisd, ruim 1500 kilometer hebben gereden en diepe dalen en stijle hellingen hebben gehad een hele bijzondere ervaring, daarmee rest mij de jongens van de CCH te bedanken en de organisatie van de run. Namens de CCH bedank ik u voor uw aandacht en groet ik u, Ciao 4 life! Vriendelijke groeten Maurits van Dam.
Dag 6
Dag 6 van de carbadgerun van de CCH is weer mooi verlopen. Het begon met regelen van een paar taxi’s naar de start, dit werd een probleem, die reden er niet.. Er sliepen gelukkig een paar mede carbadgerunners in het hotel met een busje. Ze boden ons aan om mee te rijden in de laadbak, natuurlijk doen we dat!
Bij de start moest er stevig gesleuteld worden, een motorblok moest vervangen worden, contactpunten en condensator en moest een achterstraten gelast worden, om 8:00 was de start, maar we vertrokken pas om 10:30.
We hadden twee opdrachten, vind het standbeeld van de uitvinding van Tsjechië, en laat een Tsjechiese dame op je brommer rijden, voor bonuspunten topless. Tijdens het sleutelen gingen de jongen direct met de opdrachten aan de slag en binnen 5 minuten reed er een Tsjechiëse dame op een Ciao!!! De bonuspunten werden niet behaald.
Tijdens de rit werd het standbeeld van het suikerklontje gevonden. De punten waren binnen! Voor de rest was het een kortere rit vandaag ongeveer 170 km. Vele mooie bezienswaardigheden werden gespot. Met als toetje een hele speciale finish bij het Army park! Morgen is de laatste dag. Er staat een relatief korte, maar intensieve rit klaar voor ons.
Dag 5
Dag 5 van de carbadgerun stond in het teken van de kilometers, ruim 250 km stond er voor de boeg. Er waren ook twee opdrachten maak een foto van een brommer in een kasteel en een Tatra V8.
Gezien de kilometers voor de boeg werd er besloten eerst zo ver mogelijk te gaan rijden, de weg in het begin was zo slecht dat er na 90 kilometer 2 achterklokken vervangen moesten worden. De locatie: op een vliegtuigkerkhof!
Voor de rest was het rijden, rijden en nogmaals rijden, door een natuurgebied, bossen en door de heuvels. Uiteindelijk 10 kilometer voor het einde besloten om lekker te gaan eten en de opdrachten te laten voor wat het is. Er stond inmiddels al 250 kilometer op de teller.
Ondanks het ruige wegdek houden de ciaotjes het nog goed uit, hier en daar beginnen de bagage dragers te breken, maar daar wordt wel weer een oplossing voor gevonden. Een glaslat, tiewraps en ducktape maken te weer heel. Al met al echt carbadge dus.. op naar dag 4 van de run. En dag 6 voor de jongens van de CCH!!
Dag 4
Dag 4 van de carbadgerun was weer een bijzondere dag, het was de dag dat Tsjechië bereikt wordt!! Er waren ook weer 3 opdrachten, een zwerfkei van 10 kilo. Rijden op de cezeta brommer en een foto maken van een Skoda fabia kofila edition.
De zwerfkei was goed te doen, uiteindelijk hadden we er eentje van 11 kilo, deze werd goed gekeurd door de jury. De brommer en de Skoda werden niet gevonden. Daarnaast was het een mooie dag, veel beklimmingen ditmaal tot wel 19%!!
Hierdoor brandde menig koppeling bijna door, het resultaat een paar gesmolten kappen, versleten v-snaren en koppelingsschoentjes.
Toen we Tsjechië in reden werden we getrakteerd op een mooie bosroute, de weg was zo slecht dat een klapband uiteindelijk het resultaat was. De ciaotjes krijgen behoorlijke klappen, maar blijven sterk doorgaan. Daar mag men best trots op zijn!
Na ongeveer 200 kilometer kwamen we bij de finish aan. Het hotel was 30 kilometer verderop, dus even lobbyen met de jury en en werden slaapplekken geregeld! Voor morgen staat er een rit van 240 km klaar dus de rust kunnen we goed gebruiken. Op naar dag 5!!
Dag 3
Dag 3 van de Carbadgerun van de CCH. De eerste officiële dag van de tourtocht. Tussen 7 en 8 moest iedereen zich aanmelden en rond 9:00 uur was de officiële start. Toen werden ook de opdrachten bekend gemaakt.
Het waren drie opdrachten. De eerste was een brommer in een vliegtuig. De tweede een voetbalshirt van een tegenstander van de lokale voetbalclub en de derde een braadworst op exact 80 graden.
Op het einde van dag twee waren we een vliegveldje gepasseerd. Vol goede moed gingen we kijken of we het voor elkaar konden krijgen. Daar aangekomen bleek een rijke Duitser er toch geen heil in te zien en was de opdracht niet gelukt.
Er was hierdoor echter een aanzienlijke achterstand opgelopen, en deze moest ingelopen worden. Gas was het motto, helaas een pechgeval een achterband ging stuk. Een reserve band in die maat was er niet, dus gemaakt met ducktape. Zo’n 15 km verder hield ook dat niet meer. Op dat moment kwam er net een alleraardigste zuiderbuur langs, die een reserve band in de juiste maat had, een wonder!! Snel weer het achterwiel eraf en gaan. De achterstand was zover opgelopen dat nog meer gas (dat betekende vol gas) moest om nog een beetje op tijd aan te komen.
Omstreeks 21:15 arriveerde de eerste ploeg. Er waren een aantal afgevaardigden die 20 km om gingen rijden om het voetbal shirt te scoren, en dat was gelukt!!
Toen de braadworst, een lokale ondernemer gevraagd de worst op 80 graden te brengen, dat was gelukt, iets te goed zelfs, bij de meting was hij 85 graden, helaas net te veel.
Net na 22:00 uur kwam het tweede deel van de CCH binnen, met shirt! Zo werd de dag na ruim 250 kilometer goed afgesloten!
Dag 2
Dag 2 is goed gestart omstreeks half negen ging de rit richting Kassel van start. S’morgens werden eerst de Ciao’s weer afgevuld met benzine en nagelopen op mankementen, er stond immers weer een rit van bijna 200 kilometer op de planning.
Eerst binnendoor langs allerlei pittoreske bezienswaardigheden, om daarna te knallen op de autoweg. Het was rond de 22 graden, ideaal weer om te rijden.
Helaas ging niet alles voor de wind. Halverwege kwam er wat achterstallig onderhoud naar boven, en moesten er een paar voorveren vervangen worden. Rond de lunchtijd besloot er eentje zijn anker uit te gooien, onder het genot van een lekker broodje werd zijn uitlaat er weer eronder gezet.
Ongeveer 15 kilometer voor Kassel was het feest. Uitbundig werd er geklommen in het wegbewijzeringsbord, helaas kwam er in ene een lekker band langs gevlogen. Nadat deze vervangen was, was het rustig doorrijden door de bergen met beklimmingen en afdalingen van wel 15%.
Dag 1
Vanmorgen vroeg, na een goed verzorgd ontbijtje bij Murphy’s Law, zijn de jongens van de CCH vertrokken richting Bratislava. Gelijk bij de start was er een kort oponthoud, er was een koppeling afgelopen. Hierna was goed doorrijden.
Er waren een paar korte onderbrekingen, een vuile bougie en een koppakking mochten de pret niet drukken. Uiteindelijk 8 kilometer voor de finish ging het toch mis. Het blok moest eraf een paar kapotte contactpunten en condensator werden vervangen en toen was het doorrijden richting het hotel voor de eerste nacht.